Wat is Bounce rate?
Bounce rate is een internet marketing term/begrip dat wordt gebruikt in de web statistieken zoals Google Analytics. Het is een percentage van bezoekers aan een website die weer weggaan van de website nadat ze slechts één enkele pagina hebben bekeken. Dus wanneer iemand op jouw website komt, of dit nu via de SERP (Search Engine Result Page), een externe website of een Social Media link is, en maar 1 pagina bekijkt en dan de website verlaat wordt dit als een bounce gezien. Oftewel een 100% bounce score.
Met andere woorden iemand komt op jouw website en voert geen enkele actie uit om verder te gaan binnen de website. Er wordt dus niet geklikt op een menu item, niet op een lees meer link en ook niet op een interne pagina op de website. De enige actie die ze uitvoeren is eventueel het lezen van de pagina of een actie uitvoeren op de pagina zelf, maar daar over later meer.
Is bounce rate wat anders dan bouncepercentage?
Nee, bounce rate is hetzelfde als bouncepercentage. Bounce rate is een Engelse term, en bouncepercentage Nederlands, alhoewel het woord eigenlijk ook weer half Engels is. Bounce staat eigenlijk voor stuiteren. Bounce rate vertegenwoordigt het percentage bezoekers dat de site betreedt en vervolgens weer verlaat (‘stuiteren’) in plaats van andere pagina’s binnen dezelfde site te blijven bekijken. Dus eigenlijk zou je het stuiterpercentage kunnen noemen, echter wanneer je Google Analytics gebruikt in de Nederlandse taal, staat er bouncepercentage, dus dat houden we dan ook maar aan.
Hoe berekent Google de bouncerate?
Op de website van Google staat het volgende vermeld:
Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.
Wellicht heb je er nooit bij stil gestaan, maar de bounce rate beïnvloed ook de duur van de sessie. Wellicht is het je eens al opgevallen dat als je in Google Analytics aan het kijken bent je soms een sessieduur van nul seconden ziet:
Je kan dan wellicht schrikken waarom iemand direct de pagina verlaat. Is de content zo slecht dat hij niet eens de moeite neemt om de pagina te bekijken? Zeker als je met Google Adwords werkt (oftewel je betaald om een bezoeker op je website te krijgen) dan schrik je misschien dat je betaald voor een dure klik en iemand geen tijd op je website heeft besteed. Het zit namelijk zo: de sessies waarbij slechts één pagina bekeken wordt hebben een duur van nul seconden. Omdat er na de eerste hit geen verdere hit (klik binnen je website) volgen kan Google de lengte van de sessie niet berekenen. Dat wil dus niet zeggen dat iemand jouw pagina niet heeft gelezen.
Een bounce kan veroorzaakt worden door verschillende gebeurtenissen, bijvoorbeeld doordat:
- een bezoeker weer terugkeert naar de zoekresultaten (SERP)
- een bezoeker op een externe link klikt en daarmee de site verlaat
- een bezoeker in de browser een nieuwe URL intypt en naar een andere site gaat
- een bezoeker te lang inactief blijft en de sessie verloopt
- een bezoeker de tabblad van een browser of de gehele browser sluit
Ik heb een hoog bouncepercentage, is dat slecht?
Een hoog bouncepercentage hoeft niet perse slecht te zijn. Als iemand dus maar één pagina bekijkt en daarna de website weer verlaat zal dit het percentage doen laten stijgen. Ondanks dat Google de tijd niet kan berekenen, kan het wel zo zijn dat iemand wellicht 2 minuten op deze pagina is geweest, of misschien heb je wel een monsterartikel geschreven en is iemand wel 10 minuten bezig geweest om je artikel door te lezen. Het kan best zo zijn dat degene die de pagina bezoekt tevreden is.
Anders is het als iemand binnen een paar seconden je pagina weer verlaat. Dat is wel meestal een indicatie dat de bezoeker niet datgene vond waarnaar hij op zoek was. Of jouw content was weinig of van lage kwaliteit of de zoekopdracht in Google sloot niet goed aan op de resultaat. Je kunt bijvoorbeeld ook een download aanbieden op je pagina. De persoon onderneemt deze download actie en verlaat weer tevreden jouw pagina.
Is het de bedoeling dat je juist veel mensen artikelen wil laten lezen of meerdere acties wil laten uitvoeren op je website, dan is een hoog bouncepercentage wel een indicatie dat iets niet goed gaat. Het gaat dus om het leren lezen en begrijpen van de getallen.
One Pager
Als jouw website alleen maar bestaat uit 1 pagina (ook wel one pager genoemd) dan zul je ook een hoog bouncepercentage hebben. Immers een bezoeker heeft geen mogelijkheid om verder te klikken. Wellicht draait jouw business perfect op een one pager, maar als je veel bezoekers naar jouw website wil krijgen met verschillende zoekopdrachten, dan wordt het wel lastig.
Wat is een goede bounce rate en wat is gemiddeld?
Veel mensen willen weten wat nu een goed bouncepercentage is. Na wat research op het internet zie je dat de meeste websites een bounce rate hebben variërend van 26% en 70%. De meerderheid lag op de 49%.
Heb je een gemiddeld van 26 tot 40% dan doe je het heel erg goed. Veel mensen klikken door naar een andere pagina. Vaak is dit een indicator dat je het goed doet en je een erg betrokken publiek hebt die veel content willen ‘consumeren’. Overigens wil dit getal niet altijd zeggen dat de content ook goed is. Er zijn bijvoorbeeld ook websites die zich richten om het publiek erg te verleiden om op allerlei links te klikken. Op die sites zie je vaak heel veel banners om hier zoveel mogelijk geld mee te verdienen.
41 tot 55 procent is zeg maar gemiddeld, 56 tot 70% is hoger dan gemiddeld, maar hoeft nog niet direct een teken aan de wand te zijn dat er iets mis is. Alles boven de 70% is wel vaak een indicatie dat er wat te verbeteren valt, zeker als de website een blog of een nieuwssite is. Kennelijk is de content te weinig van waarde om door te klikken naar een andere artikelen of misschien ontbreken er op de pagina’s wel links naar andere artikelen.
Scoort je gehele website nu onder de 20% dan is dat toch wel een indicatie dat er iets aan de hand is. Het is gebruikelijk dat niet iedereen doorklikt.
Verschillende apparaten
De bouncerate kan per apparaat verschillen. Veelal zie je dat bij mobiel een hogere bouncerate heeft dan desktop of tablet. Dit vanwege het vluchtige gedrag van de gebruikers. Op je mobiel ben je vaak snel naar iets op zoek en ben je dan minder geneigd om verder te kijken. Bij tablet en desktop zie je dat mensen meer de tijd nemen. Het verschil tussen desktop en tablet varieert. De ene keer heeft tablet meer bounce, de andere keer desktop, zonder dat daar een specifieke reden voor te vinden is.
Type website
Ook het type website kan van invloed zijn op het bouncepercentage. Wellicht vind je het handig om te vergelijken hoe je jouw website het met de rest doet, zoals te zien is in onderstaand voorbeeld:
Kanaal
Ook per kanaal kunnen de verschillen erg groot zijn. Zo zie je dat bij display (banners en overige advertentienetwerken) de hoogste bouncepercentage heeft, vlak gevolgd door Social Media. Daarbij zie je dat verkeer vanuit e-mail het best goed doet.
Wat kun je doen om het percentage naar beneden te brengen?
Bij bepaalde type pagina’s zal het altijd moeilijk zijn om de bouncepercentage naar beneden te brengen. Denk bijvoorbeeld aan contact pagina’s waarbij mensen voornamelijk zoeken naar een e-mailadres of telefoonnummer. Maar ook pagina’s waar je een formulier moet invullen, of in een sales-funnel waarbij je in de laatste stap nog een bevestiging moet geven waarna je niet meer terug komt, denk ook aan bedanktpagina’s. Maar voor de gehele sales-funnel, oftewel de fase waarin je gaat afrekenen, is het niet erg als daar hogere bouncepercentages zijn.
Wellicht valt er op technisch vlak wat te verbeteren, wellicht laadt de website verschrikkelijk traag of is de website design onlogisch en niet goed opgezet. Heb je een e-Commerce website dan kan het zijn dat een product niet op voorraad is, of dat er productfoto’s ontbreken of er heel weinig productinformatie is waardoor een bezoeker weer weg gaat. Het product is te duur of wellicht kwam de informatie niet overeen met waar de bezoeker naar zocht. Kortom er kunnen vele aspecten zijn die het percentage naar beneden kunnen brengen.
Maar maak eens een segment aan in Google Analytics en ga eens 2 verschillende pagina’s vergelijken. Pagina’s met een hoge bounce rate en pagina’s met een lage. Wellicht kun je daar de verschillen opmerken en kun je daarmee iets veranderen. Probeer een goede call 2 action knop te maken. Of segmenteer op basis van kanaal, zoals in de afbeelding hierboven gedaan is. Je kunt ook eens segmenteren op locatie, leeftijd (indien dit aanstaat in GA), browser type e.d. Bekijk wat voor jouw website relevant is. Neem daarbij in overweging: wat zijn je belangrijkste pagina’s, wat zou eventueel de inkomsten verhogen door een lagere bouncerate en bekijk ook de impact van de aanpassingen. Sommige aanpassingen vergen veel tijd en je moet je afvragen of dat de moeite loont.
Wij hebben door een redelijke eenvoudige aanpassing van een druk bezochte pagina de bouncepercentage kunnen terugbrengen van gemiddeld 72%, naar 23%.
Ik weet mijn bouncepercentage niet, wat nu?
We gaan er vanuit dat je Google Analytics heb geïnstalleerd op je website. Log in in jouw Google Analytics account en ga naar jouw website. Onder Acquisitie > Overzicht of onder Gedrag > Overzicht vind je de gemiddelde bouncepercentage van je gehele website.
Een getal over de gehele website zegt niet zoveel, dus ga naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s en daar kun je de bouncepercentage van elke pagina terug vinden.
Heb je nog geen Google Analytics? Dan zul je dit eerst moeten doen en dan even een paar weken wachten totdat je voldoende data binnen hebt. Bij te weinig bezoekers kun je nog niet echt een goede conclusie trekken.
Is bounce rate een SEO ranking factor?
Er zullen vast meerdere meningen hierover zijn, wat op zich logisch is omdat Google alleen aanbevelingen doet. Google geeft je geen exact inzicht in de opbouw van hun algoritme die bepaald hoe hoog of laag je eindigt in de zoekresultaten. Om de bounce rate te bepalen heb je een statistieken programma nodig zoals Google Analytics. Mocht je iets verkeerds hebben gedaan met de installatie van Google Analytics (je meet per ongeluk alleen de eerste pagina, maar niet de rest) dan zijn deze data niet betrouwbaar. Je kunt overigens met Javascript namelijk ook deze data beïnvloeden door bijvoorbeeld zelf een script te schrijven dat Google Analytics alleen een 100% bounce rapporteert als iemand sneller dan 10 seconden wegklikt. Als Google deze data zou gebruiken dan kunnen mensen dit percentage dus manipuleren.
Google zegt zelf ook dat ze geen gebruik maken van Google Analytics data in hun zoekalgoritme. Ze kunnen dus wel de dwell time berekenen, welke wellicht wel een ranking factor is. Maar dit wetende zal de bouncepercentage niet meegenomen worden als SEO rankingfactor. Wat overigens niet wil zeggen dat het voor jou wel een indicatie kan zijn dat er toch iets niet helemaal goed gaat op de website. Uiteindelijk draait het allemaal om de tevredenheid van de bezoeker, dus als jij meer goede content aanbiedt waar een bezoeker naar doorklikt, kan dat zeker wel weer van invloed zijn. Google wordt steeds beter om de tevredenheid van de website bezoeker in kaart te brengen.