Wat betekent dwell time nu eigenlijk? Letterlijk vertaald betekent ‘dwell’ wonen of verblijven. En ‘time’ staat uiteraard voor tijd. Wat neer komt hoe lang iemand ergens verblijft. In SEO land bedoelen ze met dwell time het volgende: de tijd gerekend dat iemand via een link vanuit SERP (Search Engine Result Page oftewel een Zoekmachine Resultaat Pagina) op een webpagina komt en het moment dat de bezoeker weer terug gaat naar de SERP.
Voorbeeld:
Iemand zoekt naar ‘sint maarten’ in Google.
Een bezoeker klikt op het eerste resultaat in de zoekmachine resultaat pagina (SERP) in dit geval de Wikipedia pagina. Als hij klaar is met dit artikel besluit de bezoeker om weer terug te keren naar de zoekmachine resultaat pagina. De tijd dat de bezoeker op deze pagina bleef was 3 minuten en 30 seconden. De dwell time is in dat geval dus 3 minuut 30.
Is dwell time een ranking factor?
Een veelgestelde vraag is of dwell time een ranking factor voor Google is. In 2011 werd voor het eerst gesproken over dwell time. Als men lang genoeg op een webpagina verbleef, was dat een indicatie of de pagina wel goed was, zo was de redenatie. Men zou dan het hele artikel hebben gelezen. Als iemand op een link klikt, maar binnen 10 seconden weer terug is op de zoekmachine resultaat pagina, dan zou dat een indicatie kunnen zijn dat het artikel niet goed was. Dit kan komen doordat er weinig content op de pagina stond of dat de inhoud niet goed genoeg aansloot bij de verwachting van de bezoeker.
Als iemand weer snel terug klikt naar de zoekmachine resultaat pagina dan wil dat niet direct zeggen dat de pagina, waar de bezoeker maar even op was slecht is. Sommige zoekwoorden kunnen meerdere betekenissen hebben. Sint Maarten kan bijvoorbeeld slaan op het eiland of het land, maar ook op het feest Sint Maarten. Dus als jij op zoek was naar het eiland, dan zat je met de eerste pagina helemaal goed, maar had je eigenlijk verwacht informatie te krijgen over het feest, dan had je waarschijnlijk weer snel weg geklikt. Wil dat dan zeggen dat de pagina die over het feest van Sint Maarten gaat dan slecht is? Nee, wellicht niet. Het sloot alleen niet aan bij de zoekopdracht.
Google Rank Brain
In de begin jaren was Google nog niet zo slim, maar heeft zich in de loop der jaren steeds meer en meer ontwikkeld. Ze proberen steeds beter de zoekopdracht die mensen invoeren te interpreteren. Om die reden introduceerde Google in 2015 Google Rank Brain. Rankbrain is een machine learning system, oftwel een zelflerende kunstmatige intelligentie (AI). Dit systeem is er voor bedoeld om beter te begrijpen wat een bezoeker bedoelt met een zoekopdracht om zo betere resultaten te tonen aan de bezoeker. Ze willen de relatie vinden tussen de zoekopdracht en een webpagina. Want hoe beter dit aansluit aan de wensen van de bezoeker, des te meer blijft de bezoeker tevreden over Google en blijft Google zijn toppositie behouden.
En doordat Google steeds slimmer wordt, kunnen de zoekresultaten ook weer worden aangepast. Want als Google weet dat er in Nederland rond november veel gezocht wordt naar Sint Maarten, dan weet Google wellicht dat het Sint Maarten feest er aan komt en hierdoor besluit andere websites daardoor hoger te plaatsen. De sites die gaan over het eiland Sint Maarten kunnen dan plots hun positie verliezen.
Kortom, het lijkt er zeker op dat er absoluut een relatie zit tussen dwell time en een ranking factor. Helaas geeft Google zijn complete algoritme niet prijs.
Dwell time alleen van nut op eerste pagina
De meeste kliks zullen de pagina’s krijgen die op de eerste pagina van de SERP staan en dan met name de eerste 3 resultaten. Daaronder wordt steeds minder geklikt. Laat staan dat er geklikt wordt op de tweede of derde pagina. Dat betekent dat heel veel pagina’s niet eens toekomen om de dwell time te berekenen, wat dus niet wil zeggen dat een pagina die verder op in de zoekresultaten pagina staat slechter is. Er zijn namelijk veel factoren die bepalen of een website op de eerste pagina terecht komt.
Tijd op de pagina hetzelfde als dwell time?
In Google Analytics kun je ook de tijd terug vinden hoe lang iemand op jouw webpagina blijft. Dit is overigens niet hetzelfde als dwell time. De dwell time is de tijd dat men klikt vanuit SERP, de webpagina bezoekt en weer terug gaat naar de SERP. De tijd op de pagina wordt berekend hoe lang iemand op een pagina blijft als men bijvoorbeeld is doorgeklikt naar een andere pagina op de site of dat de bezoeker gekomen is vanuit een social media link of externe webpagina. De tijd op de pagina in Google Analytics is overigens zeker wel van belang, als iedereen binnen een paar seconden weer weg is, is dat ook niet goed.
Het feit dat je de dwell time niet kan zien in Google Analytics, zou erop kunnen duiden dat het wel een ranking factor is.
Hoe bepaalt Google dwell time?
Waarschijnlijk haalt Google de meeste informatie uit de Chrome browser zelf (welke ontwikkeld is door Google). In Nederland gebruikt ongeveer 55% van de gebruikers Chrome. Er wordt ook aangenomen dat er een soort virtuele teller is, dat er als het ware een stopwatch start wanneer iemand in de SERP klikt, weer terug gaat en de teller weer stopt wanneer het op een volgende link in de SERP klikt.
Wat kun jij doen om de tijd beter te maken?
Probeer goed na te denken over welk onderwerp je wilt gaan schrijven. Verplaats je altijd in het hoofd van de bezoeker. Naar welke informatie wordt er gezocht? En probeer dan een zo goed mogelijk antwoord te geven. Pas hier dus ook de title tag van je pagina op aan en ook de metadescription tag. Hoe beter een zoekopdracht aansluit op jouw titel en de inhoud van de pagina en je komt vrij bovenaan in Google dan kan dwell time toch iets zijn wat Google meeneemt. Daarnaast is het altijd goed om in jouw content een interne link aan te brengen naar een andere pagina, waardoor de kans dat een bezoeker verder gaat lezen toeneemt en dit zou dan weer de dwell time kunnen beïnvloeden.
Maar als jij je focust op goede content die aansluit op jouw publiek en jouw website is helemaal SEO geoptimaliseerd, dan zou ik mij niet al te druk maken of je zelf de dwell time kunt beïnvloeden.